In The Shadow Of The Beast: Live.

Υπάρχουν συγκροτήματα των οποίων η παραμικρή κυκλοφορία, είτε αυτή είναι live είτε είναι στούντιο, οι απανταχού φίλοι του σκληρού ήχου την υποδέχονται με κύματα ενθουσιασμού. Όταν δε πρόκειται για το μεγαλύτερο Heavy Metal συγκρότημα που έχει περάσει από την ιστορία του ιδιώματος, τότε σίγουρα χρήζει περαιτέρω αναφοράς και αφιερωμάτων.
Ο λόγος φυσικά για το βρετανικό Θηρίο, τους IRON MAIDEN, οι οποίοι κυκλοφορούν στις 20 Νοεμβρίου το νέο live άλμπουμ τους. Αυτή όμως, δεν είναι φυσικά η πρώτη φορά που η Σιδηρά Παρθένος προσφέρει στο κοινό της και στους απανταχού φίλους του NWOBHM και όχι μόνο, κάτι ανάλογο. Η ιστορία των "ζωντανών" άλμπουμ για τους IRON MAIDEN, πηγαίνει αρκετά πίσω στον χρόνο, όταν 35 χρόνια πριν, στις 14 Οκτωβρίου του 1985, αποφασίζουν να κυκλοφορήσουν σε ήχο αλλά και σε εικόνα (βιντεοκασέτα, έτσι γινόταν τότε!), την μέχρι τότε μεγαλύτερη σε διάρκεια (on the road για περίπου ενάμιση χρόνο) περιοδεία τους προς υποστήριξη του τότε καινούργιου τους άλμπουμ, του "Powerslave" (ναι έχουν προηγηθεί τα "Live!! +one" και "Maiden Japan" αλλά είναι ΕΡ).
Η World Slavery Tour, ήταν κάτι εντυπωσιακό για τα δεδομένα, όχι μόνο της εποχής αλλά, μιας και πραγματικά προηγούνταν της εποχής της, μέχρι και σήμερα παραμένει μια πραγματικά τεράστια παραγωγή. Και τι δεν περιελάμβανε, από φώτα και φωτιές μέχρι συνεχείς εναλλαγές στο φόντο της σκηνής με διάφορα θέματα να παρελαύνουν, έναν Eddie μούμια να κλέβει λίγη από τη δόξα του Θηρίου επί σκηνής και το τεράστιων διαστάσεων αδελφάκι του να ξεπροβάλει μέσα από μια νεκρική φαραωνική μάσκα... Όλα αυτά, η τεράστια επιτυχία της περιοδείας, η καθολική αποδοχή του κόσμου, οδήγησαν στην κυκλοφορία του "Live After Death" (για πολλούς, μέχρι και σήμερα, ένα από τα καλύτερα live που κυκλοφόρησαν ποτέ). Αυτό ήταν μόνο η αρχή φυσικά για τις ζωντανές ηχογραφήσεις των IRON MAIDEN, από τότε και μέχρι σήμερα μετράνε ήδη δώδεκα live άλμπουμ και δεκατρία live βίντεο. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι μαζί με το "Priest... Live!" του 1987, των άλλων Βρετανών γιγάντων JUDAS PRIEST, άνοιξαν το δρόμο για όλη την Heavy Metal σκηνή στην παραγωγή ανάλογων κυκλοφοριών.
Σε ποιο από τα live άλμπουμ του Θηρίου που ακολούθησαν να σταθεί κανείς. Σίγουρα δεν μπορεί να μην αναφερθεί στο "Maiden England", μέρος της Seventh Tour Of A Seventh Tour, περιοδεία που προωθούσε το, κατά πολλούς, καλύτερο άλμπουμ των IRON MAIDEN, το μνημειώδες "Seventh Son Of A Seventh Son". Ηχογραφημένο στην Αγγλία, στο Μπέρμιγχαμ, στις 27 και 28 Νοεμβρίου του 1988, σκηνοθετημένο με την χρήση δέκα καμερών και με σκηνοθέτη τον ίδιο τον αρχηγό Steve Harris, μας μεταφέρει στην παγωμένη καρδιά των πάγων που επιλέγουν σαν σκηνικό για αυτήν την περιοδεία τους και φυσικά παραπέμπουν στο καταπληκτικό εξώφυλλο του "Seventh Son Of A Seventh Son" από τον μεγάλο Derek Riggs. Η περιοδεία αυτή πέρασε φυσικά και από την Ελλάδα, στην πρώτη επίσκεψη του Θηρίου στη χώρα μας, του πρώτου συγκροτήματος αυτού του μεγέθους, στην απόλυτη ακμή του, που μας τίμησε με την παρουσία του. Για αυτήν την συναυλία θα μπορούσαν να γραφτούν πολλά, εν τούτοις θα μείνουμε μόνο στο γεγονός ότι αποτελεί παράσημο για όσους είχαν την τύχη να την παρακολουθήσουν και αυτό μάλλον λέει πολλά.
Φτάνοντας στο 1992, και συγκεκριμένα στις 22 Αυγούστου εκείνου του έτους, οι MAIDEN, συμμετέχουν ως headliners στο φεστιβάλ Monsters Of Rock, στο πασίγνωστο πλέον στους απανταχού φίλους του Metal, Donington Castle, προωθώντας το άλμπουμ τους "Fear Of The Dark". Το άλμπουμ που έμελλε να κλείσει τον πρώτο κύκλο της παρουσίας του τεράστιου Bruce Dickinson πίσω από το μικρόφωνο της Σιδηράς Παρθένου. "Be Quick Or Be Dead", ο απόλυτος πανικός στους περίπου 80.000 οπαδούς του Θηρίου, το οποίο κάθεται αναπαυτικά στον Θρόνο της απόλυτης κυριαρχίας του στον χώρο. Το tracklist μοναδικό, οι IRON MAIDEN φανταστικοί, η έκπληξη όμως έρχεται στο τέλος, όταν σχεδόν προφητικά, μια τρίτη κιθάρα εμφανίζεται επί σκηνής. Ο μεγάλος Adrian Smith ενώνεται για ένα και μοναδικό κομμάτι, το "Running Free", με τους παλιούς συνεργάτες του. Τόσο ιδιαίτερη εικόνα τότε και τόσο υπέροχη πραγματικότητα σήμερα. Στα live άλμπουμ, αυτή είναι και η τελευταία φορά που ο Bruce είναι μαζί με τους υπόλοιπους MAIDEN. Στα live βίντεο τους όμως, το τέλος έρχεται με το "Raising Hell", μια συναυλία στην οποία τα σκηνικά είναι σκηνικά τρόμου και συμμετέχει ο Simon Drake, ένας "μάγος" ο οποίος εκτελεί διάφορα μαγικά κόλπα προτού στο τέλος "εκτελέσει" και τον ίδιο τον Dickinson κλείνοντας τον σε μια Σιδηρά Παρθένο.
Τα πέτρινα χρόνια ξεκινούν για το Θηρίο. Η κυριαρχία του δεν είναι πια αδιαμφισβήτητη. Οι οπαδοί της μπάντας έχουν χωριστεί σε κομμάτια, απαξιώνοντας ως ένα βαθμό τους MAIDEN. Το έτος είναι πια το 1999. Σαν κεραυνός εν αιθρία σκάει μέσα από τα έντυπα του χώρου και τα ραδιόφωνα το μεγάλο νέο. Το όνειρο των απανταχού Με'ι'ντενάδων γίνεται πραγματικότητα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ο Bruce Dickinson συμφωνεί με το συγκρότημα και επιστρέφει στην βάση του. Αλλά όχι μόνο αυτός. Ο Adrian Smith γυρνάει και αυτός στις τάξεις της Σιδηράς Παρθένου, η οποία σαν εξάδα πλέον, μετά από μια best of περιοδεία, προωθώντας το βιντεοπαιχνίδι τους "Ed Hunter", μπαίνει στο στούντιο για την επόμενη δουλειά της. Το 2000, το "Brave New World" κυκλοφορεί και τα υπόλοιπα είναι πια ιστορία. Συναυλιακά όμως τι σημαίνει αυτό; Μα φυσικά επιστροφή στις αρένες, επιστροφή στην θέση που τους αρμόζει και τους πρέπει και φυσικά στην κυκλοφορία ενός ακόμα live άλμπουμ. Ηχογραφημένο στο φεστιβάλ Rock In Rio στη Βραζιλία, το ομώνυμο live άλμπουμ του Θηρίου κυκλοφορεί στις 25 Μαρτίου του 2002, κάνοντας την ημέρα τριπλή Γιορτή. 250.000 (φήμες θέλουν να υπερβαίνουν τις 300.000) εκστασιασμένου κόσμου αποθεώνουν την βρετανική εξάδα. Κομμάτια από την εποχή του Blaze ακομπλεξάριστα ερμηνεύονται (και απογειώνονται) από την φωνή του Θηρίου, οι δε τρεις κιθάρες, ειδικά live, δίνουν τρομερό όγκο στα τραγούδια.
Τα "BBC Archives", "Beast over Hammersmith", "Flight 666" (με τη μορφή ντοκιμαντέρ και την συμμετοχή του "ιδιωτικού αεροσκάφους" των MAIDEN με την επωνυμία "Ed Force One" παραφράζοντας την ονομασία του προεδρικού αεροσκάφους των ΗΠΑ, "Air Force One", τον δε πολυπράγμονα Bruce στη θέση του πιλότου), "En Vivo!", "Maiden England '88" (επανακυκλοφορία του θρυλικού live), "The Book of Souls: Live Chapter" ακολουθούν για να φτάσουμε στο σήμερα. Στο σήμερα όπου οι IRON MAIDEN για άλλη μία φορά όργωσαν τον πλανήτη. Αυτήν τη φορά, προσφέροντας στον κόσμο τους την μεγαλύτερη δυνατή παραγωγή που θα μπορούσαν να βγάλουν στον δρόμο. Μια παραγωγή που εκθειάστηκε από παντού. Τύπο, media, ηλεκτρονικά και μη. Μια παραγωγή που περιλαμβάνει τα σκηνικά ενός καθεδρικού ναού, ένα θρυλικό Spitfire σχεδόν σε πραγματικό μέγεθος, πολλές εναλλαγές στο φόντο, ένα απίθανο tracklist και άλλα πολλά καλούδια που θα τα ανακαλύψει ή θα τα βιώσει ξανά κάποιος σε λίγες μέρες. Πάνω από εκατό λεπτά μουσικής, ηχογραφημένα σε τρείς διαδοχικές sold out συναυλίες, τον Σεπτέμβριο του 2019 στην πόλη του Μεξικό, θα βγουν στην αγορά στις 20 Νοεμβρίου υπό τον τίτλο «Nights Of The Dead, Legacy Of The Beast: Live in Mexico City». Αν δεν είχε την τύχη κάποιος να παρακολουθήσει την Legacy Of The Beast Tour όταν αυτή πέρασε από την Ελλάδα το 2018, αφήνοντας άπαντες με το στόμα ανοιχτό, αυτή είναι η ευκαιρία του. Ακόμα και για όσους παρακολούθησαν αυτό το υπερθέαμα ζωντανά τότε όμως, άραγε τελικά είναι ποτέ αρκετή μία φορά για κάτι τέτοιο;
Φανούρης Εξηνταβελόνης